REM Beograd 2005.

Sladunjavi cinici: „R.E.M.” sa krova sveta stižu u Beograd (2005)

Muzika

Januar 2005: Vest je poznata, ali pošto je neobična, vredi je još jednom ponoviti: „R.E.M.” će 21. januara održati koncert u Hali 1 Beogradskog sajma. Kažemo da je vest neobična zato što je Beograd još pre petnaest godina nestao sa mapa velikih promotera i bendova, postavši mesto u koje uglavnom dolaze anonimni ili odavno potrošeni izvođači.

Sa „R.E.M.” je, međutim, drugačiji slučaj. Koncert na Sajmištu trebalo bi da bude istinski spektakl, jer Majkl Stajp i ostali još spadaju među vladare top lista. To je činjenica, a ono je utisak većine jeste da su „R.EM.” i dalje vredni pažnje ne samo u komercijalnom, već i u umetničkom smislu. Mnogi, dakle, još veruju u ono što je svojevremeno izjavio Kurt Kobejn: „Bože, „R.E.M.” su najveći. Oni uspeh podnose kao sveci i nastavljaju da prave dobru muziku.”

„R.E.M.” su počeli karijeru pre četvrt veka u Džordžiji, Amerika. Grupu su osnovali studenti tamošnjeg univerziteta Majkl Stajp (vokal), Piter Bak (gitara), Majk Mils (bas) i Bil Beri (bubnjevi). Kritika je lepo dočekala njihov prvi singl Radio free Europe; danas se smatra da su „R.E.M.” osvojili kritiku tako što su svom folk-roku sa naglašenom bas linijom dolili energiju koja je asocirala na „Who” iz rane faze. U svakom slučaju, „R.E.M.” su se, kako je primećeno, razlikovali od svih ostalih post-pank grupa s početka osamdesetih.



Uspon je nastavljen mini albumom „Chronic Town” iz 1982. i prvim „pravim” albumom „Murmur” iz 1983. Uz „Murmur” „R.E.M.” su postali kultni bend, a pravu popularnost stekli su krajem osamdesetih, kada su potpisali multimilionski ugovor sa kompanijom „Vorner (Warner)” i objavili album „Green”. Osim na nesvakidašnjoj veštini da gorke i cinične tekstove spajaju sa pevljivim, gotovo sladunjavim melodijama, „R.E.M.” su popularnost izgradili i na harizmi pevača Majkla Stajpa koga publika prihvata i kao pin-ap figuru i kao kreativnog genija. Prvi su u njegovom nekonvencionalnom izgledu i ponašanju pronašli šarm i privlačnost tinejdžerskog idola, a drugi su ga, zbog njegovih stihova obojenih politikom, proglasili „glasnogovornikom decenije”.

Uz album „Green”, „R.E.M.” su se iz dvorana srednjeg kapaciteta, u kojima su dotad pravili koncerte, premestili na stadione, potvrđujući albumom „Out of time” (1991) da tu nameravaju i da ostanu. „Out of time” doneo je hitove Losing my religion, Shiny happy people i Radio song. Uz naredni album „Automatic for the people” (1992) i hitove poput Everybody hurts ili Man on the moon, „R.E.M.” su definitivno postali jedna od najpopularnijih grupa na planeti. Album „Monster” iz 1994. godine doneo je pomalo iznenađujući zaokret ka grandžu, ali to nije oštetilo komercijalni rejting benda.


Losing my religionEverybody hurts

Naprotiv, „R.E.M.” su, jednostavno, postali nezaustavljivi. Prvo, iako su se ponosili zajedništvom i međusobnom odanošću, preživeli su odlazak bubnjara Bila Berija koji je u grupi proveo čitavih sedamnaest godina. Drugo, popeli su se direktno na krov sveta, objavivši albume „New adventures in Hi-Fi” (1996), „Up” (1998) i „Reveal” (2001).

Koncert u Beogradu biće, inače, održan u sklopu turneje čiji je evropski deo počeo sedmog januara u Lisabonu i kojom „R.E.M.” promovišu novi album „Around the sun”. Kao i u drugim gradovima, „R.E.M.” će svirati oko dva sata. U Beogradu, će se, kao predgrupa, pojaviti grupa „Brainstorm” iz Letonije.


Izdvojeni citat

Kurt Kobejn je svojevremeno izjavio: “Bože, R.E.M. su najveći. Oni uspeh podnose kao sveci i nastavljaju da prave dobru muziku”.

Možda niste znali…

  • Uz debi album “Murmur” “R.E.M.” su pobedili “Thriller” Majkla Džeksona i osvojili prvo mesto na listi najboljih ploča 1983. po izboru magazina Roling Stoun (RollingStone).
  • Za drugi ugovor sa “Vornerom”, potpisan avgusta 1996, “R.E.M.” su dobili dotad najveći novac u istoriji rokenrola. Za cifru od 80 miliona dolara obavezali su se da će za “Vorner” objaviti pet albuma.
  • Dve godine pre nego što će napustiti grupu, bubnjar Bil Beri doživeo je kolaps. To se dogodilo u Švajcarskoj, usred turneje.

Tekst napisao: Ivan Ivačković

Obrada: RetroPressAdria

(TV Novosti, 19. januar 2005.)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *