RetroPressAdriaInstagram – pregled 27. 2 – 1. 3. 2019.

Mart 2019: Dobrodošli u novu rubriku na blogu RetroPressAdria nazvanu RetroPressAdriaInstagram. Oni koji duže prate ovu stranicu, a i sam sajt, znaju da je kreator ovog bloga počeo da deli na svojoj stranici slike iz časopisa koje poseduje u svojoj kućnoj kolekciji, odn. nijednu sliku nije preuzeo sa interneta. Zato sada kreator bloga donosi sve ono što je delio u prethodna dva dana, od kojih će neke slike biti obrađene u tekstualnom obliku na ovom sajtu tokom narednog perioda.

1. Kvalitetna predratna zabava na RTS-u uz „Vi i PGP”

Radio-televizija Srbije je dva meseca pred početak NATO agresije na svom Prvom TV kanalu započela sa emitovanjem promotivnog muzičkog šoua „Vi i PGP”. Kao što i naziv emisije govori, bavila se promocijom najaktuelnijih izdanja iz diskografske kuće PGP RTS. Emitovala se nedeljom u 21.05, posle svake emitovane epizode serije „Porodično blago”.

Zbog toga je prvi izbor rubrike RetroPressAdriaInstagram bila izuzetno retka slika u kojoj se zajedno nalaze svo troje voditelja ovog skromno gledanog šoua – Olgica, ćerka poznatog folk pevača Raše Pavlovića, voditeljka Radio-televizije Vojvodine Ksenija Balaban i glumac Desimir Stanojević.

Voditelji muzičke emisije “Vi i PGP” – Olgica Pavlović, Desimir Stanojević i Ksenija Balaban

2. Da li ste ga poznavali u takvom izdanju? – Dejan Lutkić sa kosom

Popularnog glumca Dejana Lutkića mnogi danas poznaju po obrijanoj glavi i gustoj bradi, ali, da li znate kako je on izgledao dok je imao kosu? Ili još bolje – da li ga se uopšte sećate sa kosom? RetroPressAdriaInstagram vam upravo donosi retku sliku ovog talentovanog glumca.

Dejan Lutkić sa kosom

3. Novinska kuća “Politika” i njene blagodeti

Novinska kuća „Politika” je 25. januara 2019. godine proslavila izuzetno značajan jubilej – 115 godina postojanja zato što je na taj datum izašao prvi broj ovog izuzetno vrednog dnevnog lista od nacionalnog značaja. Iako je pojavom brojnih tabloidnih dnevnih listova čitanost „Politike” opala na deobi između trećeg i četvrtog mesta zajedno sa „Novostima”, ipak njen značaj nije nimalo umanjen.

Sredinom devedesetih godina, dok su kvalitetni domaći mediji imali veći udeo u čitanosti nego što je to u današnje vreme slučaj, „Politika” je još uvek bila čitan dnevni list. Iz tog vremena će ostati upamćeni reklamni slogani „Dan počinje sa „Politikom”” i „Kada kažem novine, mislim Politika”; ovaj drugi slogan je patentiran 1999. godine, kada je kuća slavila 95 godina postojanja.

Reklama za “Politiku” pod sloganom “Dan počinje sa Politikom”

Još jedna reklama za dnevni list “Politika” pod sloganom “Kada kažem novine, mislim Politika”

Da li se sećate sa kojim je sve izdanjima „Politika” davne 1999. godine dočekala 95 godina postojanja? E, pa tu ratnu 1999. godinu je „Politika” dočekala sa spiskom od 22 izdanja – tu spadaju istoimeni radio i televizija (televizija je pokrenuta 28. juna 1990, a radio tokom marta ili aprila 1991. godine), tri dnevna lista („Politika”, „Politika Ekspres” i „Sportski žurnal”), pet priloga u klasičnoj „Politici” i bratsko-sestrinskom dnevnom listu „Politika Ekspres” („Auto svet”, „Oglasi četvrtkom”, „Radio TV Revija”, „Magazin” i „Politka Ekspres Antena”), tri licencna stripa („Talični Tom”, „Asteriks” i „Mikijev zabavnik”) i deset nedeljnih/dvonedeljnih/mesečnih izdanja („Politika Bazar”, „Ana”, „Poslovni krug”, „Huper”, „Horoskop”, „Tempo”, „Viva”, „Svet Kompjutera”, „Ilustrovana Politika” i „Politikin zabavnik”.

RetroPressAdria je tim povodom na Instagram stranicu okačila dve varijante ovog reklamnog portfolija – crno-belu i reklamnu varijantu.

Reklamni portfolio novinske kuće “Politika” povodom 95 godina postojanja iz 1999. godine

„Politika Ekspres” je dnevni list koji je tih devedesetih godina bio upamćen po brojnim kontroverzama i raspravama zbog dodvoravanja tadašnjem prvom čoveku države i njegovoj vlasti. Najkontroverzniji broj je objavljen za vreme bombardovanja, 5. aprila 1999. godine, kada je objavljen urednički komentar „Ćuruvija dočekao bombe” koji je bio protumačen kao poziv na likvidaciju i ubistvo Slavka Ćuruvije, ali, kreator bloga neće ići toliko puno u politiku, te će samo reći da je taj kontroverzan zaokret bio uveden 1999. godine u agresivnoj reklami kojom je bilo reklamirano novo uređivačko ruho ovog lista.

Posle 5. oktobra 2000. godine je izgubio čitaoce i počeo da pada u ogromne dugove, a nakon neuspelog pokušaja kompanije Politika AD da u partnerstvu sa medijskom kompanijom WAZ spase ovaj kultni dnevni list od propasti 2004. godine, naredne 2005. godine je prestao da izlazi zbog drastičnog pada rejtinga, posle 42 godine izlaženja.

Ovaj dnevni list osmišljen kao odgovor na „Večernje Novosti” je te 1999. godine bio reklamiran pod sledećim sloganom: „Ekspresno-Konstantno-Svakodnevno-Profesionalno-Racionalno-Energično-Sigurno – sa „Politikom Ekspres” u novom ruhu večernjeg lista!”

Reklama za “Politiku Ekspres” iz 1999. godine

U izvornoj „Politici” je krajem 1998. godine portfolio sa četiri priloga bio obogaćen sa još jednim dodatkom koji je izlazio svakog ponedeljka pod nazivom „Auto svet”. U ovakvoj formi je taj časopis izlazio do aprila 1999. godine, potom je usledela dvomesečna pauza u izlaženju da bi se u junu te godine vratio na kioske kao poseban časopis. Takav ritam ga je držao sve do 2004/2005. godine, kada je kao i većina „Politikinih” kultnih izdanja u to vreme ugašen kao poseban nedeljni časopis, postavši ponovo podlistak u „Politici”. Zanimljivo je da je jedno vreme taj časopis izlazio i na klasičnom listu predviđenom za dnevne novine i da se jedno vreme odrekao ćirilice i prešao na latinicu.

Reklama za “Politikin” podlistak ponedeljkom “Auto svet”

4. Svet je u pokretu, a vi? – prvi dani Telekoma Srbija

Na početku svog rada je „Telekom Srbija” imao zanimljive reklame kojima su se privlačili klijenti, a jedan deo njih je RetroPressAdria probrao i podelio ih sa svojim pratiocima.

Najpre je u susret predstojećem Danu žena podelio reklamu u kojoj se kupci pozivaju na kupovinu „SimSet” kartice za 8. mart.

Telekom Srbija 1999. – Idealan poklon za dan žena…

Potom je nuđena usluga kratkih poruka za 1 dinar…

Telekom Srbija 1999. – Kratke poruke samo 1 dinar…

I, za kraj, reklama kojom se promoviše Telekom Srbija kao prvi pripejd operater u Srbiji.

Telekom Srbija kao prvi pripejd operater u Srbiji – 1999. godina

5. Najava muzičkih vesti i prezentacija

U narednom periodu će RetroPressAdria svoje čitaoce podsetiti na muzičke vesti i prezentacije albuma iz domena pop-rok muzike u tekstualnoj formi, pa je tim povodom kroz slike najavio šta će to biti plasirano na sajtu tokom marta.

Za početak, data je prezentacija albuma „Igra” grupe Tap 011 iz 1998. godine.

Predstavljanje albuma “Igra” grupe “Tap 011” iz 1998. godine

Da ovaj koktel postova ne može da prođe i bez buntovnog muzičkog izražaja, govori i prezentacija kompakt-disk reizdanja prvog albuma grupe „Sunshine” „Ljubavna likvefakcija”. Originalno je izdat 1995, a reizdat je 1998. godine sa bonus materijalom.

Predstavljanje recenzije albuma “Ljubavna likvefakcija” grupe “Sunshine”, originalno izdat 1995, a reizdat 1998. godine

Naravno, ništa ne može da prođe bez najbogatijih sestara u Srbiji – Danijele i Danice Karić. Njih dve su tada imale 13,5 i 14,5 godina kada su 1999. godine izdale prvi album na kom su kao autori većinskim delom bile prisutne njihove „učiteljice” sestre Aleksandra i Kristina Kovač. Zbog izraženog autorskog pečata sestara Kovač su oni koji se ne razumeju u muziku pričali da taj album podseća baš na rad K2 dua, te da prvi album nisu otpevale Karićke, već Kovačeve; a zapravo je istina u tome što su Kovačeve pevale prateće vokale, kao što se i u priloženom tekstu govori.

Predstavljanje prvog albuma sestrinskog dua “D’n’D” objavljenog pred NATO agresiju 1999. godine

Ostale pesme sa albuma su radili Ana Stanić, Ivana (Pavlović) Peters, Mirko i Snežana Vukomanović, Igor Perović i Roman Goršek iz grupe „Plejboj”, te Gru.


Grupa „Tap 011″ je nakon odlaska Goce Tržan imala velike planove pred tromesečni rat. Naime, planirali su da izdaju jedan album samo sa Ivanom, ali ih je upravo NATO agresija sprečila u toj misiji jer je i Ivana Peters posle završetka rata napustila grupu.

“Tap 011” u okrnjenom sastavu – 1999. godina

6. Top-liste najprodavanijih albuma iz marta 1998. i 1999. godine

U sedmici od 21. do 27. marta 1998. godine je najprodavaniji pop album, očekivano, imao Zdravko Čolić sa tada još uvek aktuelnim povratničkim albumom „Kad bi moja bila”.

Najprodavaniji pop album u sedmici između 21. i 27. marta 1998. – Zdravko Čolić i “Kad bi moja bila”

…a u predratnoj sedmici između 13. i 19. marta 1999. godine je najprodavaniji domaći pop album imao talentovani podgorički pevač Nenad Knežević Knez; u pitanju je bio album sa najvećim hitovima jednostavno nazvan „The Best Of” na kom su mesto našla i četiri nova studijska snimka – Nijedna žena na svijetu u sporijoj i bržoj varijanti, Ti ne znaš ko sam ja i remiks verzija starog hita Ti si kao magija za koju su bili zaduženi Goran Matić Goranče, Darko Lukić i Miloš Spasojević iz producentskog sastava „Dream Team”; ovaj trojac je isto uradio i aranžman za bržu varijantu hita Nijedna žena na svijetu.

Najprodavaniji pop album u sedmici između 13. i 19. marta 1999. – Knez – “The Best Of” iz 1999. godine

7. Hemofarm – za zdrav život

Raznovrsnost sadržaja opravdavaju i reklame za koncern „Hemofarm”. Prva priložena slika je reklama sa pokojnim glumcem Danilom Batom Stojkovićem za šumeće tablete Vitamin C, koje je kasnije reklamirala i Vesna Trivalić.

Reklama za Hemofarmove šumeće tablete Vitamin C sa pokojnim Danilom Batom Stojkovićem iz 1998. godine

Naravno, tu je i reklama za nekada popularni Hemofarmov energetski napitak Top Power koji su reklamirali Vlade Divac i spomenuta grupa „Tap 011″.

Hemofarmov energetski napitak Top Power – reklama iz 1997. i 1998. godine

8. Logo FIBA Evropske lige

Dok je imala kompletnu kontrolu nad svim najjačim evropskim klupskim košarkaškim takmičenjima, FIBA je u sezoni 1996/1997. uvela novi format tada najjačeg evropskog klupskog košarkaškog takmičenja – FIBA Evropske Lige (eng. FIBA EuroLeague). Ovakav format je postojao do sezone 1999/2000, a u narednoj priloženoj slici je prikazan logo takmičenja iz tog vremena:


9. FIBA i njoj bliske prateće reklame

FIBA-u je u to vreme sponzorisao Tuborg…

Tuborg – sponzor FIBA-e

…u narednoj slici je prikazano još nekoliko njihovih vodećih sponzora iz tog vremena…

Sponzori i tehnička podrška FIBA-e iz tog vremena

FIBA-u je u to vreme sponzorisalo i Zepter posuđe…

Zepter International – sponzor FIBA-e

…a u to vreme je i Zepter sponzorisao košarkaše Partizana…


10. Izdanja kompanije Novosti

Pre nego što su se kompanije „Borba” i „Novosti” fuzionisale u jednu kompaniju 2002. godine, one su delovale kao odvojene kompanije. Tada je ova druga kompanija u svom vlasništvu imala radio „Novosti”, dnevni list „Večernje Novosti” i drugi dnevni list „Evropske Novosti” namenjen dijaspori, kao i nedeljne i mesečne časopise „Enigma”, „Novosti Auto-moto”, „Zov”, „Kalibar” i „Nada”, specijalno za tu priliku preimenovanu u „Nada Nova”.

Izdanja sa kojima je kompanija “Novosti” dočekala 1998. godinu

11. Za Zvezdaše i Partizanovce…

Vodeća košarkaška figura u Partizanu u sezoni 1997/1998. je bio Dejan Tomašević…


…a s druge strane, ovaj put je kreator bloga zanemario slavnu Zvezdinu generaciju iz te 1998. godine i ubacio sliku generacije juniora rođenih 1985. godine koje je trenirao Nemanja Nikić; drugospomenuti se nalazi na dve slike – na jednoj je sa tom generacijom juniora, a na drugoj je sam.

Zvezdina generacija juniora iz 1998. godine sa trenerom Nemanjom Nikićem

12. Nike reklama

Reklama za „Nike Air” model patika iz 1997. godine je propraćena sloganom „Da li ste ikada sanjali da možete da letite?”

Nike Air 1997. – Da li ste ikada sanjali da možete da letite?

13. Radijska šema ugašenih radio stanica Košava i Politika

Nekada radio-stanice nisu bile profilisane niti su bile u formi muzičkih radio-stanica, već su sve radio-stanice imale raznovrsne programe.

Na prvoj slici je prikazano kako je igledala programska šema Radija „Košava” za period 21-27. marta 1998. godine.

Programska šema Radija “Košava” za period 21-27. marta 1998. godine

…a ovako je za isti sedmodnevni period izgledala programska šema radija „Politika”…

Programska šema radija “Politika” za period od 21. do 27. marta 1998. godine

14. Lista gledanosti 22-28. februara 2004. godine

U narednom periodu će RetroPressAdria publiku obradovati i sa pojedinim top-listama najgledanijih programskih sadržaja koje je nekada objavljivao časopis „TV Novosti”, naravno, iz perioda 1994-2006. godine, i to u tekstualnoj formi, a kao uvod u sve to je objavio sliku iz perioda kako su izgledale liste gledanosti 22-28. februara 2004. godine.

Liste gledanosti 22-28. februara 2004. godine

Ovo je bio samo jedan deo onoga što će RetroPressAdria u narednom periodu prezentovati na Instagram stranici i sajtu retropressadria.rs. Zato ostanite sa nama i narednih meseci… Do tada… vaš RetroPressAdria.


Celokupan tekst napisao i materijal obradio: RetroPressAdria

(RetroPressAdria, 2. mart 2019.)

Please follow and like us:
error0

Povezani tekstovi

Leave a Comment